среда, 21 декабря 2011 г.

САМОАНАЛІЗ


САМОАНАЛІЗ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ



Проведеного у 6 – «Б» класі
08.12.11.

Тема: « Одна і дві букви Н у прикметниках»

Мета: домогтися засвоєння учнями правил написання прикметників з н та нн, формувати вміння виділяти цю орфограму в прикметниках та застосовувати вивчені правила на практиці; виховувати у школярів старанність, наполегливість у навчанні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні методи і прийоми: робота з підручником, слово вчителя, бесіда, виразне читання, робота з наглядністтю.

Під час підготовки до уроку я дотримувалася загально дидактичних вимог, прописаними у шкільний програмі, визначила оптимальний зміст діяльності на уроці відповідно з рівнем підготовки учнів, вибрала найбільш доцільні методи і прийоми роботи на уроці, для найкращого розвитку пізнавальної діяльності учнів.

На уроці використовувались вербальні методи пояснення нового матеріалу, а також наглядність, що, на мою думку найкраще забезпечує розуміння нової теми. Крім цього, на основі уроків спостережень і спостереженнями за діяльністю і психологічним станом дітей, були підібрані таки форми, види завдань, вправи і текст, що викликали би зацікавленість у вивчанні нового матеріалу, а також підвищену активність.
Для найефективнішого досягнення мети і завдань мною були використані такі методи навчання як: бесіда, творчій диктант, вправи (усні, письмові),  диктант – переклад. Для виконання більшості вправ потрібен був творчій підхід, що особливо подобається учням. За домопогою цього мені вдалося без труднощів провести всі етапи уроку, на належному рівні. 
Нажаль, мені не вдалося використати технічні засоби на уроці, бо школа не має можливостей забезпечити кожен кабінет мультимедійними приладами, але я вважаю, що це ніяк не зробило урок менш цікавішим, а дітей менш активними. 
Крім цього, хочеться зауважити про дисципліну на уроці, та ставлення учнів до предмету, бо протягом усього уроку жодного разу не біло порушено дисципліни, також не було зроблено жодного зауваження.
Отже, попри деякі недоліки і неможливість використовувати мультимедійні засоби урок пройшов на належному рівні, відповідав принципу логічності і послідовності.

САМОАНАЛІЗ


САМОАНАЛІЗ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ



Проведеного у 6 – «Б» класі
13.12.11.

Тема: Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму”, “Забула внучка баби черевички”. Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, духовність).


Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів; розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми власними; виховувати любов до рідного дому, батьків, родини, почуття відповідальності за них.


Обладнання: портрет письменника, підручник, малюнки учнів, фото родини, картки для оцінювання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні методи і прийоми: робота з підручником, слово вчителя, бесіда, виразне читання, робота з наглядністтю, малюнки «Родина», презентація своїх малюнків 

Урок було підготовлено згідно всіх дидактичних вимог, при проведені уроку була повністю реалізована мета, та досягнути певні результати. Для найкращого досягнення мети біли використані певні методи, прийоми та види робіт, які обиралися з врахуванням психологічних та індивідуальних особливостей учнів.
На уроці діти познайомились з творчістю С.Чернілевського, з особливостями і тематикою його творів, з його біографічними даними та історичною епохою становлення його, як поета. Перед уроком учні підготували творчі завдання - малюнки та фото своїх родин, які вони презентували під час самого уроку, тим самим, реалізуя головну мету уроку. Для максимально досягнення мети на уроці були використані таки прийоми і методи навчання як: бесіда, словникова робота, презентація, евристична бесіда, усне малювання, метод незакінчене речення, та гра «знайди зайвого».
Але при проведенні уроку виникли певні труднощі, пасивність деяких учеників, складнощі учнів, щодо висловлювання своїх думок, викликані обмеженим словниковим складом.
Але незважаючи на це, я вважаю мені вдалося докладно і зрозуміло пояснити матеріал, та досягти поставленої мети. 

Звіт

ЗВІТ
Про проходженні педагогічної практики


Студентки 5 курсу групи УА
Баркуца Арини Григорівни
Практику проходила у 6 – «Б» класі
Періодом з 24. 11.  до  16. 12.  2011 р.
Груповий керівник Ковтун І. М.
Керівник від бази практики  Мамонова Л. О.


Педагогічну практику проходила у загальноосвітній школі №39 м . Севастополя. У школі було створено всі умови для проходження. практики. Всі вчителі української мови й літератури мають великий стаж роботи, високу фахову й методичну підготовку. Нажальне всі шкільні кабінети української цови і літератури достатньо
обладнані технічними засобами навчання, але дуже хорошо забезпечені наочними посібниками, науковою, навчальною та методичною літературою. Протягом усього перебування в школі я мала змогу отримувати консультації як від учителів-предметників і класних керівників, так і від адміністрації школи.

Під час практики провела 2 контрольних уроків і 8 уроків, які спеціально не оцінювались. Усі уроки були обговорені з учителем і методистом. Практика у школі допомогла виробити багато практичних умінь
і навичок. Я навчилася:

1) проводити уроки різних типів з української мови і літератури;

2) перевіряти різні види письмових робіт, оцінювати та аналізувати їх;

3) планувати роботу з розвитку мови;

4) працювати над наочністю у класі, виготовляти дидактичний матеріал для уроків:

5) організовувати позакласну роботу з української мови та літератури;

6) проводити класні години.

При проведенні уроків як із мови, так і з літератури у подачі нового матеріалу, в його закріпленні особливих труднощів не було. Складніше проводити уроки аналізу контрольних робіт чи диктанту, а також уроки з
розвитку мовлення.

Які ж труднощі були під час практики?

1. Не завжди могла підвести учнів до сприйняття наочності та організувати роботу з нею. Найчастіше наочність виконувала лише ілюстративну функцію, а не була важливим органічним елементом уроку.

2. Важко встановлювати зв'язок уже вивченого учнями матеріалу з тим, що вивчається, а також показувати перспективу практичного його використання.

3. Не завжди вдало могла визначити виховну мету уроку, хоча протягом уроку її забезпечувала.

4. Не завжди враховувала психічний і фізичний стан дітей на уроці й намагалася утримувати увагу заува' женнями до класу.

5. Складнощі дітей при висловлювані своєї думки через маленький словниковий склад.

Висновки:

1. Педагогічна практика поглибила, закріпила знання з фахових і психолого-педагогічних дисциплін, здобуті в інституті, та дала змогу застосувати їх на практиці.

2. Виробила вміння проводити різні типи уроків, застосовувати різні методи й форми роботи які активізують пізнавальну діяльність учнів.

3. Закріпила впевненість у правильності вибору професії й фаху, викликала прагнення вивчати спеціальні та психолого-педагогічні дисципліни у вузі, вдосконалювати свої педагогічні здібності, розширювати свою ерудицію.

4. Дала змогу відповідно до знань з педагогіки, психології й фізіології проводити навчально-виховну роботу з дітьми середнього шкільного віку.

5. Показала функції класного керівника й дала змогу випробувати себе в змогу випробувати себе в них.

6. Дала змогу протягом шести тижнів спостерігати за навчально-виховною роботою в школі, аналізувати її й робити висновки.

Заліковий урок з української мови


Студентки – практикантки
Баркуца Арини Григорівни
Проведеного у 6 – «Б» класі
08.12.11.

Тема: « Одна і дві букви Н у прикметниках»

Мета: домогтися засвоєння учнями правил написання прикметників з н та нн, формувати вміння виділяти цю орфограму в прикметниках та застосовувати вивчені правила на практиці; виховувати у школярів старанність, наполегливість у навчанні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні методи і прийоми: робота з підручником, слово вчителя, бесіда, виразне читання, робота з наглядністтю.

Структурно-композиційна схема уроку
І. Організація класу на роботу
·        створення психологічного настрою;
·        перевірка готовності учнів до уроку;
·        створення емоційної атмосфери уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.            Словниковий диктант
2.            Творчий диктант.
ІІІ.      Повідомлення теми і мети уроку
·         Бесіда за прочитаним
ІV . Мотивація навчальної діяльності школярів
1.      Бесіда за прочитанним
V. Сприйняття й засвоєнн я учнями навчального матеріалу
1.      Робота з підручником
·         Робота з таблицею
·         Бесіда з класом
·         Робота з підручником.
VІ.  Закріплення вивченого матеріалу
1.      Диктант - переклад
VIІ.   Інструктаж домашнього завдання,
VIIІ. Підсумок уроку
·         Підсумкова бесіда
IХ. Оцінювання


Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання,створення сприятливої атмосфери для подальшої праці на уроці української мови.
-          Доброго дня! Я рада вас бачити на уроці української мови. Сьогодні на уроці ми продовжуємо з вами вивчати тему -  прикметник.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Словниковий диктант. Написання словникового диктанту
Польовий, недуга, чистенький, крайовий, хитруватий, не правда, а брех­ня яснесенький, історичний, тихесенький,  життєвий, турецький, дійовий,кавказький, грушевий, Ненависть, полуничний.
Творчий диктант.
Від поданих іменників утворити за допомогою суфіксів прикметники, пояснити орфограми.
Умань (уманський), Дрогобич (Дрогобицький), Буг (Бузький), Лохвиця (лохвицький), Кременчук (кременчуцький), Вінниця (вінницький),Сиваш (сиваський), Харків (харківський), Золотоноша (золотоніський) – чергування
ІІІ . Оголошення теми та мети уроку
-          Сьогодні на уроці ми продовжуємо вовчати прикметник, ми вже знаємо як писати «не» з прикметником, ми можемо перерахувати всі суфікси, а сьогодні ми будемо вивчати написанні  однієї, або двох букв Н у прикметниках.

ІV . Мотивація навчальної діяльності школярів
Робота з підручником Впр 317 стр 116
Бесіда за прочитаним:
-          Як ставилися до природи давні люди?
-          Звідки походить назва заповідник?
-          Чи треба сьогодні охороняти природу? Чому?
-          Прочитайте виділені слова. Випишіть їх. Позначте суфікси. Чому, на вашу думку, в одних прикметниках пишеться одна н, а в інших нн?

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Робота з підручником
-          Самостійне читання теоретичного матеріалу
Робота з таблицею.
Пояснення написання однієї або двох «Н» за допомогою таблиці, (табл. Див додаток 1)
    Бесіда з класом.
-          За допомогою яких суфіксів утворюються прикметники?
-          В яких суфіксах вживається одна буква н?
-          А дві букви н?
-          Поясніть, чому в прикметниках, утворених за допомогою суфікса -н-, пишуться дві н?
-          В яких ще словах пишеться дві н?
-          Сформулюйте правило написання н і нн у прикметниках.
 Робота з підручником. Вправи 318, 319 (письмово).
VІ.  Закріплення вивченого матеріалу
Диктант-переклад  
З а в д а н н я: подані іменники перекласти українською мовою, утворюючи від них прикметники; виділити суфікси.
Глина, стекло, дерево, пісок, шерсть, трава, олово, овес, масло, солома.
VІІ.   Інструктаж домашнього завдання
Підручник, § 35, вправа 325 (письмово).
Читання і детальне пояснення домашнього завдання, перевірка записів у щоденнику.
VIIІ. Підсумок уроку
Підсумкова бесіда
-          В яких суфіксах вживається одна буква н?
-          А дві букви н?
-          Поясніть, чому в прикметниках, утворених за допомогою суфікса -н-, пишуться дві н?
-          В яких ще словах пишеться дві н?
Отже, чи сподобався вам урок? Як ви вважаєте чи вдалося вам узнати щось нове і корисне сьогодні?
IХ. Оцінювання
Взаємооцінювання учнів, кожен має оцінити когось, аргументуючи при цьому свій вибір, вказуючи помилки або навпаки похвалити.


Додаток  - 1


Заліковий урок з української літератури


Студентки – практикантки
Баркуца Арини Григорівни 
Проведеного у 6 – «Б» класі
13.12.11.

Тема: Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму”, “Забула внучка баби черевички”. Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, духовність).


Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів; розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми власними; виховувати любов до рідного дому, батьків, родини, почуття відповідальності за них.


Обладнання: портрет письменника, підручник, малюнки учнів, фото родини, картки для оцінювання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні методи і прийоми: робота з підручником, слово вчителя, бесіда, виразне читання, робота з наглядністтю, малюнки «Родина», презентація своїх малюнків  

Структурно-композиційна схема уроку
І. Організація класу на роботу
·        створення психологічного настрою;
·        перевірка готовності учнів до уроку;
·        створення емоційної атмосфери уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
    1.       Слово вчителя.
ІІІ.   Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.      Слово вчителя
2.      Словникова робота (запис на дошці)
3.            3.    Презентація своїх малюнків 
VІ.  Закріплення вивченого матеріалу
1.            Виразне читання поезії “Забула внучка у баби черевички” 
2.            Робота з текстом (робота в парах)
3.                    Пояснення вчителя  (Теорія літератури.)
4.             Евристична бесіда
5.           “Усне малювання” з художнім домислом.
6.                  "Незакінчене речення”
7.             Евристична бесіда.
8.                     Робота з підручником.
9.              Гра “Знайди зайве”. 
VII. Підсумок уроку
          Підсумкова бесіда
VIІІ. Інструктаж домашнього завдання
IХ. Оцінювання


 
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання,створення сприятливої атмосфери для подальшої праці на уроці української мови.
-          Доброго дня! Я вас дуже рада бачити, як ваш настрій? Чи не втомилися ви від попередніх уроків? Отже, я бажаю вам гарного настрою і бажаю легкого сприйняття нового матеріалу. 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя. (Стисла оцінка учнівських творів “Яка краса врятує світ”)
У своїх роботах ви стверджуєте, що світ порятує краса душі, тепло людських сердець, щирість стосунків, милосердя. Найбільше любові й розуміння Павлик мав від найрідніших людей – мами та дідуся. Вас теж люблять батьки, дідусі, бабуся. Поговоримо сьогодні про бабусь – мам ваших батьків, найближчих і найдорожчих для вас людей. Дехто з вас мешкає з бабусею, інші – ідуть до неї в гості.
Чи любите ви свою бабусю? Чи чекає вона на вас?
А як випроводжає вас бабуся після тривалого гостювання під час канікул? Чи можете ви передати її душевний стан?

ІІІ . Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ми з вами поговорим о людських взаєминах, а в цьому нам допоможе творчість відомого українського поета С. Чернілевського.
ІV. Сприйняття й засвоєнн я учнями навчального матеріалу
Слово вчителя
Чи помічали ви, як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей – ваших мам і тат? Як ви думаєте, чому саме так? (Для батьків, навіть дорослі діти, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають, люблять їх і жаліють).
Наш сучасник Станіслав Чернілевський написав вірші саме про такі стосунки. С.Чернілевський – поет, кіносценарист, народився на Вінниччині у 1950 році. Родина рано втратила батька, і хлопцеві з багатодітної сім’ї  довелося вчитися у школі-інтернаті, по закінченні якої він вступив до педінституту. Але вчителем був недовго, бо дуже хотілося “робити кіно”. Закінчивши Київський     театральний  інститут,  працював  на     кіностудії   ім. О.Довженка
Незвичайні, неповторні вірші поета оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.

Словникова робота (запис на дошці)
Інтим, інтимний – особистий, задушевний
Печія – пекучий біль
Зело – зелень, трава

Презентація своїх малюнків
-          Дати відповідь на питання чому батьки так дорогі для мене?

VІ.  Закріплення вивченого матеріалу

Виразне читання поезії “Забула внучка у баби черевички”
-          Чи схвилював вас вірш? Чи подібна бабуся на вашу? Чим саме?
Робота з текстом (робота в парах)
- У поезії немає точно таких слів: бабуся сумує, їй самотньо, вона журиться.
Доведіть це, посилаючись на текст
Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички?

Пояснення вчителя  (Теорія літератури.)
У літературі це називається художньою деталлю. Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.

Евристична бесіда
Прокоментуйте слова “Торкнулась черевичків перед сном”, “За повелінням вікової звички перекотилось літо за село”.
Що символізують літо й осінь у вірші?

“Усне малювання” з художнім домислом.
Оживимо кожну строфу. Що ви бачите? Опишіть картину, яка постала у вашій уяві. Якими в ній будуть кольори?
Творча робота: продумати і розказати історію бабусі й онучки

“Незакінчене речення”
Закінчіть речення одним словом:
“Вірш “Забула внучка в баби черевички” про ....(любов, тепло, розлуку, бабусю, родину).

Евристична бесіда.
У яку хатинку ви поселили б бабусю з прочитаної поезії і чому?

Саме про таке місце і розповідає поет у вірші “Теплота родинного інтиму”.

Виразне читання поезії.
Обмін враженнями від прочитаного.
Опишіть ліричного героя поезії. Що почуває дорослий син удома?
Який зміст вкладає поет в поняття “теплота родинного інтиму”?
Яка роль матері у житті ліричного героя?
Опишіть хату з середини. На якій деталі поет акцентує особливу увагу?
Що символізує вогонь у печі?

Гра “Знайди зайве”.
(Знайти в рядках “зайве” слово і обґрунтувати відповідь)

І варіант

1) мати, батько, син, дитина;
2) дим, жар, полум’я, вогонь;
3) руки, серце, душа, плечі;
4) шиби, хата, піч, мисник.

ІІ варіант

1)      весна, осінь, літо;
2)баба, внучка, мати;
3)сумочка, черевички, хустина;
4)дорога, автобус, курява;
5)сміх, радість, сльози;
6)село, місто, хата;
7)білі, малесенькі, дітячи.

VII. Підсумок уроку
Підсумкова бесіда про родинні цінності
-          Рефлексія уроку, чи сподобався урок, чого нового дізнались?

VIІІ.   Інструктаж домашнього завдання
Виразне читання віршів С.Чернілевського, їх аналіз.
Скласти твір-роздум про роль батьківського дому в житті людини.

IХ. Оцінювання

На кінці уроку учні заповнюють карти оцінювання, де вони самі собі виставляють бали за активність, правильні відповіді, готовність до уроку, порушення дисципліни (якщо таке було), участь у дискусії.


Додаток №1



Додаток №2 (к віршу "Теплота родиннрого інтиму)


Додаток №3 (до теми "Родина")