среда, 21 декабря 2011 г.

Заліковий урок з української літератури


Студентки – практикантки
Баркуца Арини Григорівни 
Проведеного у 6 – «Б» класі
13.12.11.

Тема: Станіслав Чернілевський. “Теплота родинного інтиму”, “Забула внучка баби черевички”. Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, духовність).


Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поета, допомогти усвідомити зміст і красу його творів; розвивати навички виразного читання, коментування поетичних рядків, співвіднесення висловлених у них почуттів зі своїми власними; виховувати любов до рідного дому, батьків, родини, почуття відповідальності за них.


Обладнання: портрет письменника, підручник, малюнки учнів, фото родини, картки для оцінювання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні методи і прийоми: робота з підручником, слово вчителя, бесіда, виразне читання, робота з наглядністтю, малюнки «Родина», презентація своїх малюнків  

Структурно-композиційна схема уроку
І. Організація класу на роботу
·        створення психологічного настрою;
·        перевірка готовності учнів до уроку;
·        створення емоційної атмосфери уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
    1.       Слово вчителя.
ІІІ.   Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.      Слово вчителя
2.      Словникова робота (запис на дошці)
3.            3.    Презентація своїх малюнків 
VІ.  Закріплення вивченого матеріалу
1.            Виразне читання поезії “Забула внучка у баби черевички” 
2.            Робота з текстом (робота в парах)
3.                    Пояснення вчителя  (Теорія літератури.)
4.             Евристична бесіда
5.           “Усне малювання” з художнім домислом.
6.                  "Незакінчене речення”
7.             Евристична бесіда.
8.                     Робота з підручником.
9.              Гра “Знайди зайве”. 
VII. Підсумок уроку
          Підсумкова бесіда
VIІІ. Інструктаж домашнього завдання
IХ. Оцінювання


 
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання,створення сприятливої атмосфери для подальшої праці на уроці української мови.
-          Доброго дня! Я вас дуже рада бачити, як ваш настрій? Чи не втомилися ви від попередніх уроків? Отже, я бажаю вам гарного настрою і бажаю легкого сприйняття нового матеріалу. 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя. (Стисла оцінка учнівських творів “Яка краса врятує світ”)
У своїх роботах ви стверджуєте, що світ порятує краса душі, тепло людських сердець, щирість стосунків, милосердя. Найбільше любові й розуміння Павлик мав від найрідніших людей – мами та дідуся. Вас теж люблять батьки, дідусі, бабуся. Поговоримо сьогодні про бабусь – мам ваших батьків, найближчих і найдорожчих для вас людей. Дехто з вас мешкає з бабусею, інші – ідуть до неї в гості.
Чи любите ви свою бабусю? Чи чекає вона на вас?
А як випроводжає вас бабуся після тривалого гостювання під час канікул? Чи можете ви передати її душевний стан?

ІІІ . Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ми з вами поговорим о людських взаєминах, а в цьому нам допоможе творчість відомого українського поета С. Чернілевського.
ІV. Сприйняття й засвоєнн я учнями навчального матеріалу
Слово вчителя
Чи помічали ви, як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей – ваших мам і тат? Як ви думаєте, чому саме так? (Для батьків, навіть дорослі діти, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають, люблять їх і жаліють).
Наш сучасник Станіслав Чернілевський написав вірші саме про такі стосунки. С.Чернілевський – поет, кіносценарист, народився на Вінниччині у 1950 році. Родина рано втратила батька, і хлопцеві з багатодітної сім’ї  довелося вчитися у школі-інтернаті, по закінченні якої він вступив до педінституту. Але вчителем був недовго, бо дуже хотілося “робити кіно”. Закінчивши Київський     театральний  інститут,  працював  на     кіностудії   ім. О.Довженка
Незвичайні, неповторні вірші поета оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.

Словникова робота (запис на дошці)
Інтим, інтимний – особистий, задушевний
Печія – пекучий біль
Зело – зелень, трава

Презентація своїх малюнків
-          Дати відповідь на питання чому батьки так дорогі для мене?

VІ.  Закріплення вивченого матеріалу

Виразне читання поезії “Забула внучка у баби черевички”
-          Чи схвилював вас вірш? Чи подібна бабуся на вашу? Чим саме?
Робота з текстом (робота в парах)
- У поезії немає точно таких слів: бабуся сумує, їй самотньо, вона журиться.
Доведіть це, посилаючись на текст
Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички?

Пояснення вчителя  (Теорія літератури.)
У літературі це називається художньою деталлю. Деталь – виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.

Евристична бесіда
Прокоментуйте слова “Торкнулась черевичків перед сном”, “За повелінням вікової звички перекотилось літо за село”.
Що символізують літо й осінь у вірші?

“Усне малювання” з художнім домислом.
Оживимо кожну строфу. Що ви бачите? Опишіть картину, яка постала у вашій уяві. Якими в ній будуть кольори?
Творча робота: продумати і розказати історію бабусі й онучки

“Незакінчене речення”
Закінчіть речення одним словом:
“Вірш “Забула внучка в баби черевички” про ....(любов, тепло, розлуку, бабусю, родину).

Евристична бесіда.
У яку хатинку ви поселили б бабусю з прочитаної поезії і чому?

Саме про таке місце і розповідає поет у вірші “Теплота родинного інтиму”.

Виразне читання поезії.
Обмін враженнями від прочитаного.
Опишіть ліричного героя поезії. Що почуває дорослий син удома?
Який зміст вкладає поет в поняття “теплота родинного інтиму”?
Яка роль матері у житті ліричного героя?
Опишіть хату з середини. На якій деталі поет акцентує особливу увагу?
Що символізує вогонь у печі?

Гра “Знайди зайве”.
(Знайти в рядках “зайве” слово і обґрунтувати відповідь)

І варіант

1) мати, батько, син, дитина;
2) дим, жар, полум’я, вогонь;
3) руки, серце, душа, плечі;
4) шиби, хата, піч, мисник.

ІІ варіант

1)      весна, осінь, літо;
2)баба, внучка, мати;
3)сумочка, черевички, хустина;
4)дорога, автобус, курява;
5)сміх, радість, сльози;
6)село, місто, хата;
7)білі, малесенькі, дітячи.

VII. Підсумок уроку
Підсумкова бесіда про родинні цінності
-          Рефлексія уроку, чи сподобався урок, чого нового дізнались?

VIІІ.   Інструктаж домашнього завдання
Виразне читання віршів С.Чернілевського, їх аналіз.
Скласти твір-роздум про роль батьківського дому в житті людини.

IХ. Оцінювання

На кінці уроку учні заповнюють карти оцінювання, де вони самі собі виставляють бали за активність, правильні відповіді, готовність до уроку, порушення дисципліни (якщо таке було), участь у дискусії.


Додаток №1



Додаток №2 (к віршу "Теплота родиннрого інтиму)


Додаток №3 (до теми "Родина")






Комментариев нет:

Отправить комментарий